Lot barten gro for menns helse
Publisert
Lesetid: 2 minutter
Siden 2011 har årets ellevte måned betydd deltakelse
i Movember-kampanjen. Menn over hele verden gror bart
for å samle inn penger til forsking- og behandling
av prostatakreft, testikkelkreft. I senere år har
kampanjen bidratt til større fokus rundt
menns psykiske helse.
AUF i Vest-Agder støtter Movember-kampanjen,
og i år som i fjor gjentok lokale AUFere i Vest-Agder
tradisjonen med å la barten gro i november.
Økonomiansvarlig i fylkeslaget, Øyvind Mjøs lot for fjerde år på rad barten gro ut.
Hva motiverer deg til å delta i Movember kampanjen?
– Jeg deltar for å støtte opp under en aktivitet som kan sikre at flere kan
få rask behandling ved sykdom. Movember et et flott tiltak som gjør at flere i
verden blir bevvist på sin helse og sikrer midler til bedre hjelp.
Hva tenker du om at kampanjen er såpass rettet mot menns helse?
– Movember belyser kreftsykdommer som alene, eller i hovedsak
rammer menn. Dette mener jeg er positivt ettersom det fortsatt
finnes en rekke tabuer knyttet til menns helse. Så er det jo ingenting å
legge skjul på at vi menn har en tendens til å vegre oss for å søke hjelp.
– Det er derfor utrolig bra at det samles inn midler som sørger for at flere
overlever livstruende kreftsykdommer, og at det de siste årene nå også
fokuseres på menns psykiske helse, avslutter Mjøs.
her kan du støtte Øyvinds bart.
Politisk nestleder, Mats Fiol Lien har også grodd ut en kraftig bart den siste måneden.
Hvorfor syntes du det er viktig å delta i Movember-kampanjen?
– Det er utrolig viktig for meg å gjøre mitt årlige bidrag til en global bevegelse
som jobber for at menn ikke skal dø i en altfor ung alder. I år har jeg samlet inn
250 kr til min bart, sier han på vei ut døren fra fylkesstyremøte.
Her kan du støtte Mats sin bart
AUF i Vest-Agder takker alle som har gitt bidrag i kampen for menns helse,
og sender en spesiell hilsen til alle som har donert til AUFs movember-team.
I morgen finner Øyvind og Mats frem barberhøvelen, men de ser allerede nå
frem til neste års kampanje.
Tekst og foto: Lyder Johan Ovesen